Dec 8, 2008

雪州禁酒令回想

最近朝野政党闹到沸沸扬扬的“禁酒令”经回教党雪州主席哈山阿里二天前的解释后,行动党和公正党开始喘下一口气,所谓的“喘气”不是停止猜疑,民联合作之间出现的猜疑将会越来越严重,这也并不出奇,因为民联的配合是投机,民联的政府是找机,民联要执政中央可能就要靠天机了!

这18(1)和18(2)条文不是民联执政雪州后所订下来的州政府法律,是在老早前国阵执政雪州时就存在,只是有没有强制执行。可能当时候国阵政府有站在非土著的角度思考,没有强制的去执行。

Di negeri Selangor, peruntukan ini terdapat dalam seksyen 18 (1) dan (2):

Seksyen 18 (1)Mana-mana orang Islam yang, di mana-mana kedai atau tempat awam lain, minum apa-apa minuman yang memabukkan adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya.

Seksyen 18 (2)Mana-mana orang yang membuat, menjual, menawarkan untuk jualan, mempamerkan untuk jualan, menyimpan atau membeli apa-apa minuman yang memabukkan adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya.
禁酒闹剧,在国阵的领导同样出现,因此不必以50步笑100步,在2006年马来西亚一个国阵执政的州政府和选区,同样发生禁酒事件,当时市议会主席下令,到管辖地区将所有7-eleven的啤酒充公(至于有没有发出传单就不得而知)。经当地人民代议士调解,有关禁酒令就解除,不过带给业者一些不必要的麻烦,为了减少或不再面对有关的麻烦,很多业者开始选择不买啤酒。
当然,不卖酒或人民不再喝酒都是对个人,对社会也会带来好处,只不过,酒对于一些非土著而言,只要不过量就有怡情作用,况且逻辑上嗜酒之人也不会选择到便利商店购买,难道就是贪便利店价钱贵,所卖的酒喝了不会醉吗?市议会何必为难便利店呢?如果市议会为了人民的健康和回教徒着想就不应该禁便利店卖酒,而是禁止目前树立满城的夜总会和酒吧售卖酒类!(听说刘天球有公开保护及力挺这类行业

以下是最近雪州政府建议的禁酒方式,雪州政府希望通过不合理的条文,截断非土著小喝两杯的方便,为难便利店及商家。

Cadangan

1. Penjualan arak juga hendaklah dilakukan di satu sudut yang agak tertutup dan memaparkan dengan jelas papan tanda yang menyatakan bahawa penjualan arak kepada umat Islam adalah merupakan satu kesalahan.

2. Manakala kaunter penjualan arak hendaklah dikendalikan oleh orang yang bukan Islam. Mereka juga hendaklah memisahkan kaunter pembayaran barangan tidak halal dibuat di kaunter khas yang dijaga oleh bukan Islam.

3. Mengeluarkan lesen perniagaan daripada MPK dengan syarat tidak menjual arak kepada premis seperti berikut:

a. Kedai 7-Eleven
b. Kedai runcit/pasar mini (seperti 99 )/kedai ubat
c. Restoran /kedai makan yang terbuka (restoran yang tertutup sahaja dibenarkan)
d. Kiosk stesyen stesyen minyak.
看了有关建议,有样逻辑一直感觉到困扰,如果避免回教徒购买酒类,就要禁止便利店售卖或展示酒类,那么:

一)车祸量提高,是否要建议不能使用交通工具呢?
二)打劫银行案件提高,是否要关闭所有银行呢?
三)担心滥用药物如麻醉药,是否所有的医院从此禁止使用麻醉药呢?
四)不愿国会议员在国会有免控权乱讲话,是否解散国会呢?还是国会从此不开会呢?
五)如果发现官员舞弊或贪污,是否解散有关局呢?
六)如果发现部长行贿,是否就不要再委任部长呢?

疑惑......真是疑惑,为何会有一些人,不惜取走人民的方便,剥夺人民的权利,只为了讨好当官者呢?

2 comments:

  1. 題外話,大叔,您可以開始戒酒了。我怎麽感覺要到KLIA才買到酒?

    ReplyDelete