Apr 24, 2009

回教:端酒等同犯规?

这短片是一名回教徒在2009年4月23日所拍摄,所拍摄内容在华裔观点中并没有想象中糟,可是对回教徒而言是否已经触犯教规呢?回教法庭可以根据回教回教徒端酒采取行动吗?

Arak disajikan oleh pelayan dan Bar tender Melayu di KLCC pada orang ramai tanpa ambil peduli soal halal haram?


Pengharaman arak itu bukan sahaja kepada orang yang meminumnya, bahnya ia meliputi kepada apa jua bentuk pertolongan yang boleh membawa kepada peminuman arak, kerana dosa menolong kepada berlakunya peminumannya samalah juga dosanya seperti orang yang meminum arak.

回教教义中以下10种等同犯规:

1. Orang yang memerah arak;
2. Orang yang meminta diperahkan arak;
3. Orang yang meminum arak;
4. Orang yang membawa arak;
5. Orang yang minta dihantarkan arak;
6. Orang yang menuangkan arak;
7. Orang yang menjual arak;
8. Orang yang makan harga arak;
9. Orang yang memebeli arak;
10. Orang yang meminta dibelikan arak

Maka dengan adalah jelas bahawa umat islam tidak boleh sama sekali terlibat dengan industri arak.

4 comments:

  1. 是的,此戒律是真的. 其实最基本的戒律是回教徒不可以喝酒. 经过很多的演变, 连卖酒的人也是一种罪过. 其道理很间单, 要是没有卖酒的人,就不会有人喝酒.这是为了预防回教徒破了喝酒的戒律.我们大马每个州的回教宗教局都承认这一条戒律,尤其是丁加奴其执法更加严.

    其实这算是常事. 还有的的回教法, 要回教徒,连在斋戒月里,还没开斋之前,都不可以卖食物(连水都不可以)给任何人. 原因也是为了预防回教徒破戒.

    既然这是回教徒的教育, 我们身为非回教徒就要尊重他们.

    ReplyDelete
  2. 所以业主必须要了解,并且更加要尊重他们.

    ReplyDelete
  3. 各地的餐厅、歌厅、迪斯哥、卡拉OK,甚至星级酒店里附设的歌舞厅、咖啡厅等不难看到多数是由回教徒(主要是巫裔同胞)服务生在上班,并且为顾客准备和端上含有酒精的饮料。回教教义肯定是应该受到各方的尊重,然而希望有关当局可以采取开明的手法处理有关事件。不然的话,这些回教徒服务生也许会面对被解雇的危机,有关业者更可能会面对缺员的情形。虽然华、印裔,甚至东马两州的非回教徒土著可以取代有关的空缺。不过尤其是华裔也许会比较挑剔工作的性质和待遇。

    ReplyDelete
  4. Is under law,sure,we need to obey it,and respect to our muslim brother.

    ReplyDelete